Ce dai şi ce iei pe TradeCamel?

Gabriela Piţurlea | 04 Apr 2014

Ia chestia aia care zace prin casă, fă-i o poză, pune-o pe net, fă schimb cu cineva. Să circule obiectele.

Era cald când lui Dominic Braşoveanu i-a venit ideea care s-a transformat mai târziu în site-ul de trocuri TradeCamel. Agenţia creativă unde lucra nu avea aer condiţionat, iar el şi-a zis: „de ce n-am putea să facem noi un site pentru o companie care furnizează aparate de aer condiţionat şi, în schimb, ei să ne monteze unul?” Şeful lui nu a fost la fel de prins de idee, deci schimbul serviciu-obiect nu s-a produs niciodată, dar Dominic a început să schiţeze un proiect care, deocamdată, încurajează trocuri cât se poate de simple – ai prin casă un obiect în stare bună pe care nu-l (mai) foloseşti? Aproape sigur e cineva care are ce face cu el şi-ţi poate da alt obiect în schimb.

Lui Dominic, care face 29 luna asta, i s-au alăturat un vechi prieten, Cătălin Secoşan, un programator, un designer. Încet, încet, vreo 20 de oameni. Implementarea ideii a durat cam un an jumate şi, fiind o muncă neplătită, a depins de entuziasmul şi timpul liber al celor implicaţi. TradeCamel, spune Dominic, e cam 25 la sută din ce-ar putea să fie, un produs pentru care are planuri mari, numai să găsească timp şi, ideal, un investitor care să înţeleagă viziunea şi să permită dezvoltarea proiectului.

Numele vine, dacă vrei, de la o fascinaţie din copilărie a lui pentru Aladin, dar şi pentru că, după ce s-a documentat despre ea, cămila, animal al negoţului, îi pare un simbol al anduranţei. „Parcurge distanţe mari”, spune el „are rezistenţă la frig. Şi e un animal foarte blând. Dependable.”

Pe site, utilizatorii care au ceva de dat au trei opţiuni: 1. Vor să fie suprinşi. E varianta aleasă de majoritatea şi e ceea ce Dominic numeşte „psihologia balenei mari” – speră că altcuiva îi va plăcea obiectul postat de ei atât de mult încât le va oferi, poate, ceva şi mai valoros; 2. Vor ceva anume. Cineva, de exemplu, a oferit o pereche de Jordan Flight 45 High GS pentru fete şi a cerut un smartphone; 3. Nu vor nimic în schimb.

TradeCamel s-a lansat pe 6 martie, cu un eveniment în Club Eden – un troc offline la care oamenii au fost încurajaţi să facă schimburi, dar şi să doneze pentru două ONG-uri. Edi Cojocaru, care lucrează în turism şi se ştie cu echipa TradeCamel, avea un casetofon portabil care nu mai funcţiona bine. A primit pe el un mouse wireless. Site-ul i se pare o idee bună pentru felul în care elimină banii din ecuaţie, dar nu a găsit încă o motivaţie reală pentru a-şi petrece timpul schimbând mailuri cu oamenii cu care ar face troc. Preferă ideea de târguri sau evenimente dedicate, cum a fost cel de lansare.

Trocurile – online sau offline – au tot fost încurajate în ultimii ani, fie că e vorba de grupul de Yahoo Freecycle, sau de evenimente mai mult sau mai puţin periodice, precum Piaţa Autonomă Cluj, Troc Ad-hoc la Timişoara sau Troc la Carol 53, în Bucureşti. Incubator 107 are o cameră din care poţi lua un obiect dacă laşi altul în loc. Există site-uri de troc precum dincolodebani.ro sau iliau.eu, care nu au creat, însă, nişte comunităţi active. Când a apărut TradeCamel, la Cluj exista deja, de doi ani, UseTogether, un proiect online pornit de la ideea de consum comunitar şi împrumut. UseTogether reuneşte oameni cu interese similare, dar presupune încredere, ceea ce, spune Gabi Nagy, unul dintre fondatori, lipseşte destul de mult la noi. Şi mai sunt şi alte hopuri: oamenii tind să pună obiecte de valoare foarte mică, de care ar scăpa oricum; orice schimb presupune un efort, fie el numai de coordonare, pe care mulţi nu sunt dispuşi să-l facă. Site-ul e încă sus, dar activitatea a scăzut încontinuu (la sfârşitul lui martie 2013 s-au făcut 33 de schimburi într-o săptămână; anul ăsta, în aceeaşi perioadă, doar unul).

Dominic e conştient de provocările unui proiect precum TradeCamel. Speră, însă, că interfaţa prietenoasă a site-ului, elementele de game mechanics la care lucrează cu echipa şi comunicarea constantă şi sinceră vor face ca, anul ăsta, să se strângă câteva mii de obiecte pe site, şi că numărul de interacţiuni în comunitatea nou-formată va creşte odată cu ele. „Vrem să avem şi app, şi news feed, şi curier, şi tracking system. Sunt de făcut o grămadă de chestii.” În curând, vor lansa varianta de tabletă şi mobil, dar plănuiesc şi evenimente dedicate trocului. Treptat, ar vrea să integreze în poveste şi time bankingul (schimbul de servicii). Dominic nu poate fi sigur că ce şi-a propus va funcţiona, dar e dispus să încerce.

„Băi, e exciting,” mi-a spus în martie, înainte de plecarea la Berlin, unde se instruieşte într-ale IT-ului la firma unui neamţ pe care l-a cunoscut făcând carpooling spre Vamă. „Înveţi chestii. Şi dacă dai cu ea de pământ, o să ştii de ce-ai dat cu ea de pământ. Chiar astăzi am văzut un discurs al lui Seth Godin. Zicea: OK, dacă nu merge în două săptămâni, nu o opreşti, te pui în cur şi plângi că n-a mers. You keep trying.”
Pin It email