Museum Rocket: o şaorma tehnologică cu de toate

Iulia Ţurcanu | 14 Iun 2016

18 startup-uri care vor să transforme muzeele cu ajutorul tehnologiei. Text de Iulia Țurcanu, fotografii de Vlad Dumitrescu.

We are Museums, o rețea digitală europeană dedicată muzeelor, organizează în fiecare an, începând din 2013, câte un eveniment în fiecare oraș. #WAM13 a fost în Vilnius, au urmat apoi Varșovia și Berlin, iar anul acesta București. Între 6 și 7 iunie, specialiști din muzeele mari ale lumii le-au arătat celor din București, prin conferințe, workshop-uri și discuții unu la unu, cum să scuture muzeele de praf și să atragă mai mulți vizitatori. Ce a adus nou #WAM16 a fost Museum Rocket - primul târg european dedicat antreprenoriatului din zona muzeelor, care a avut loc pe 8 iunie, la The Ark.

La fața locului, străinii făceau safari în piața de flori și jurizau informal între un burger de la van și șaorma locală de 5 lei. La intrarea în The Ark, bulele verzi de la The Bubbles semnalau zona în care poți să-ți încarci telefonul, pentru că, evident, aveai nevoie de full battery. În instalația de artă augmentată de la Unicat, un cal albastru se dădea într-un leagăn legat de nori. Prin ochelarii de VR navigai printr-un shop online de produse de lux, dacă îți dădeai ochelarii jos erai în cartierul Uranus, câinii dormeau pe mijlocul drumului în soare și singurul magazin din piață, care vindea altceva decât flori, avea pereții tapetați cu fotografii de familie și icoane. La standul fiecărui startup puteai descărca, scana, butona, interacționa și primi explicații în mai multe limbi.

App friendly museums

Pornind de la premisa că oricum îți petreci mult timp pe smartphone, oricând, chiar și în muzee, când ar trebui să stai cu ochii pe exponate, instituții ca The Met, Smithsonian sau Louvre s-au gândit să-și pună exponatele și pe telefon. Pe aplicațiile lor găsești sute de lucrări digitalizate, descrieri sub formă de text, audio și video, posibilitatea de a-ți face propriile librării cu lucrările preferate, de a da share pe rețelele de socializare sau de a primi notificări. Totodată, antreprenorii - geeks pasionați de artă - au venit cu soluții similare pentru muzeele care nu au propriile aplicații. Pe aceștia din urmă, i-a adus Museum Rocket împreună, timp de o zi, și le-a dat posibilitatea să-și prezinte și să-și testeze produsele.

Dacă te plictisești în muzeu

Newzeum (RO) e o aplicație și propune să aibă în baza lor de date informații despre toate muzeele din România și să te însoțească la muzeu din momentul în care ai ales unde să mergi până când ai ieșit de acolo, ca un ghid care știe poveștile din spatele exponatelor și știe cum să ți le spună în așa fel încât să nu vrei să pleci până nu le-ai auzit pe toate. Freshmuseum (DE) construiește aplicații similare, dar personalizate, pentru fiecare muzeu în parte.

Dacă vrei o altă realitate

Doi vienezi au creat Refrakt (AT), o aplicație care generează realitate augmentată atunci când scanezi cu telefonul o anumită imagine. Pentru că muzeele din Viena n-au vrut să folosească aplicația, cei de la Refrakt le-au hackuit conținutul făcând fotografii tablourilor și generând deasupra 3D-uri în culori violente, vizibile pe ecranele utilizatorilor atunci când aceștia se află în muzeu.

Oniride (IT) reconstituie, cu ajutorul realității virtuale, situri arheologice și alte obiective de patrimoniu cultural din Roma. Trei startup-uri românești explorează zona realității augmentate și virtuale - Augmented Space Agency, Collider Visual și Concept Factory. Cel din urmă își propune să producă, pe lângă acestea, holograme și vopsea interactivă.

Dacă vrei să-ți îmbunătățești muzeul

Oveit (RO) și Veevart (FR/US) sunt instrumente de management al evenimentelor. Garamantis (AT) face vitrine interactive și alte instalații ce se mișcă și se transformă, ca să-l țină pe vizitator în priză. Museo Fabber (UK) reproduc artefacte din muzee prin printare 3D. Audiospot (FR) oferă servicii de înregistrare a audioghidurilor. Youngminds (RO) creează tururi virtuale pentru muzee, pe care poți să le vizitezi din fața calculatorului, iar Guestviews (FR) este caietul de impresii în formă digitală și puțin mai complexă și oferă muzeului statistici pe baza quizz-ului scurt pe care îl completează utilizatorii la plecare. Guestviews este și startup-ul care a câștigat premiul Museum Rocket de anul ăsta, pentru că Diane și Claire, cele două franțuzoaice de la We are Museums ne-au spus, în timp ce beau rom la petrecerea de după târg, că se vor întoarce și anul viitor.
Pin It email