BIEFF: The Politics of the Body

Andrei Luca | 31 Mar 2017

7 experimente sociale și artistice care reinterpretează identitatea de gen.

Cele 7 scurtmetraje incluse în programul The politics of the body din cadrul Bucharest International Experimental Film Festival abordează în feluri diferite relația dintre identitatea de gen și sex, dar și modul în care cele două sunt normate de societate. Fiecare din cele 7 filme deconstruiește părți ale mecanismului socio-cultural care codează corpul uman pe axa masculin-feminin, afirmând o pluralitate a identităților dincolo de aceste două ipostaze.

***Primul film, American Reflexxx, este un experiment social care ilustrează elocvent premisele expuse mai sus prin felul agresiv în care o comunitate din State reacționează atunci când în mijlocul ei apare o persoană care nu poate fi încadrată în tradiționalele roluri de gen. Îmbrăcată cu o rochie scurtă, o pereche de platforme de un galben-neon electrizant și cu fața acoperită de o mască reflectorizantă care oglindește în permamență reacția societății, Signe Pierce traversează centrul orașului Myrtle Beach din South Carolina, pozând în ipostaze aluzive sexual.

Pe masură ce înaintează printre turiști și localnici curioși, din mulțime apare o ipoteză care se răspândește pe buzele tuturor într-un mod fulgerător: intrigați de statura impunătoare a lui Signe Pierce, cei care asistă la performance ajung la concluzia că persoana tăcută, acoperită cu mască, care pozează sexy pentru camera de filmat este, de fapt, un bărbat.

În ciuda faptului că ipoteza nu este câtuși de puțin reală, vestea se răspândește rapid, iar gesturile agresive ale mulțimii devin din ce în ce mai greu de ținut sub control: o tănară o stropește cu apă, altcineva încearcă să îi pună piedică, iar o persoană apărută de nicăieri o împinge violent. La fel de surprizător este că nimeni nu intervine în momentul în care agresiunea are loc.

***Al doilea scurtmetraj, MAN, regizat de artista Maja Borg, este o reconstrucție din perspectivă queer a unor imagini care în mod tradițional sunt atribuite ideii de masculinitate. Twist-ul premisei inițiale este acela că personajul care întruchipează aceste ipostaze nu este un bărbat, ci o femeie însărcinată (însăși Maja Borg). Golind de conținut iconografia tradițională prin care e reprezentată masculinitatea, Maja substituie imaginea barbatului cu propria ei imagine. Mai mult decat atat, ipostaze iconice ale unor celebrități (vezi Marlon Brando pe motocicletă) devin sursa de inspirație pentru galeria pe care artista o creează.

****Următorul scurtmetraj reia discursul feminist din perspectiva unor lucrătoare sexuale din Brooklyn. Dacă în mod normal prostituția este privită ca o industrie în care femeile sunt obiectificate pentru plăcerea bărbaților, personajele din filmul lui Melanie Bonajo își privesc meseria ca pe o modalitate de a-și înțelege propriul corp și de a intra în contact cu ele însele. Pentru protagonistele filmului Night Soil - Economy of Love propria plăcere devine un instrument de conectare cu latura spirtuală, iar plăcerea clienților este un instrument pentru a reface legătura cu propria persoană.

*****Dacă în acest scurtmetraj intimitatea este privită ca o modalitate de autocunoaștere, self-empowerment și elevare spirituală, în (Self)exhibitions intimitatea este înghesuită în câțiva megabytes și urcată pe YouTube. Fie că e vorba de un jurnal al unei cure de slăbire, de un coming-out în fața părinților sau de o chestionare a standardelor de frumusețe, protagoniștii își expun aspecte personale ale propriilor vieți pe internet. Documentarul realizat de Florencia Aliberti prezintă doua fațete ale aceluiași fenomen, și anume vlogging-ul: pe de-o parte, natura exhibiționistă a celor care generează conținutul online, pe de altă parte, voyeurismul consumatorilor.

******Rămânând în aceeași zonă a poveștilor personale, Two Snakes se concentrează pe trasarea unor paralelisme între o legendă extrem de populară în China și viața regizoarei, care a emigrat la vârsta de 10 ani în Canada alături de familia sa. Legătura dintre cele două fire narative ține, pe de-o parte, de structura acțiunii, pe de altă parte, de elementul queer din fiecare poveste. Kristin Li mărturisește că plecarea din China a avut loc la un an după ce homosexualitatea a fost decriminalizată (1997) și că ecranizarea din 1992 a legendei la care face referire a introdus un element queer neașteptat și imposibil de justificat: soțul unuia din cele două personaje principale feminine ale legendei a fost jucat de o femeie, nu de un bărbat.

*******Flowers and bottoms (r. Christos Massalas) este o ilustrare literală a cuvintelor din titlu. Folosindu-se de pretextul narativ al unui cadou video trimis unui fost prieten, regizorul umple ecranul cu posterioare și flori. În același timp, o voce din off ne oferă un context minimal pentru a înțelege povestea. Amuzante și absurde, cadrele cu fese și flori se succed sub privirea unui personaj care rămâne tăcut până la sfârșitul filmului.

*******În Peep Show, ultimul scurtmetraj al acestui program tematic, regizorul animează o serie de picturi celebre din diferite epoci și culturi. Sub ochii spectatorilor, personajele feminine nud ale unor tablouri faimoase prind viață. Deși unii critici de artă invocă motive și principii nobile, contestând discursul feminist conform căruia istoria nudului feminin din pictura este, de fapt, istoria unei arte erotice create de bărbați pentru propria lor plăcere, regizorul alege să expună întocmai aceste intenții erotice. În Peep Show, voyeurismul din spatele picturilor își găsește continuarea prin mișcările languroase ale figurilor animate de Rino Stefano Tagliafierro.

Poți vedea scurtmetrajele din secțiunea The Politics of the Body azi de la 18:00 sau duminică de la 20:00 la MȚR. 
Pin It email