ALT AER: suprarealişti cehi şi slovaci la Bucureşti

Redacția | 10 Dec 2014

Asociația culturală Devětsil (Brusture) s-a născut în 1920 la Praga, a devenit Grupul Suprarealiștilor din Cehoslovacia în 1934, după care a funcționat în ilegalitate 40 de ani, iar astăzi reprezintă cel mai mare grup suprarealist din lume: 24 de membri.

Ieșind din ilegalitate în anul 1990, Grupul a început să organizeze expoziții colective, atât pe teritoriile Cehiei și Slovaciei, cât și în Franța, Marea Britanie, Germania, Rusia, Ungaria sau Grecia. Unul dintre cei mai activi membri este celebrul artist ceh Jan Švankmajer. Lucrările lui acoperă numeroase medii artistice și este cunoscut mai ales pentru filme (animație și ficțiune), care au influențat în mare măsură artiști ca Terry Gilliam sau frații Quay, cât și pentru utilizarea distinctivă a tehnicii stop-motion. 

Realizările lui Jan Švankmajer și ale celorlalți membri ai Grupului Suprarealiștilor Cehi și Slovaci (+ câțiva artiști români invitați special) vor putea fi văzute pentru prima dată în România, între 11 decembrie 2014 și 31 ianuarie 2015 la UNAgaleria, în București.

Vernisaj: 11 decembrie 2014, 18:00, UNAgaleria (Strada Budișteanu 10, București)

Artiști: Jan Švankmajer, Eva Švankmajerová (†), Martin Stejskal, Karol Baron (†), Jan Daňhel, František Dryje, Jakub Effenberger, Jan Gabriel, Ivan Horáček, Lucie Hrušková, Josef Janda, Jan Kohout, Leonidas Kryvošej, Kateřina Kubíková, Roman Kubík, Andrew Lass, Albert Marenčin, Přemysl Martinec, Radim Němeček, Kateřina Piňosová, Bertrand Schmitt, Bruno Solařík, Ludvík Šváb (†),Václav Švankmajer, Roman Telerovský, Kristýna Žáčková, Gheorghe Rasovszky, Dan Stanciu, Iulian Tănase, Sasha Vlad.

Curatori: Radka Prošková, Bruno Solařík

***
Expoziția ALT AER va fi însoțită de retrospectiva filmelor lui Švankmajer, între 12 și 14 decembrie, la Cinemateca Eforie din București. Proiecțiile încep zilnic la ora 19:00, iar intrarea este liberă. Program: 

12 decembrie
Food (Jídlo), 1992, 16’.
Un scurtmetraj în care Jan Švankmajer se folosește de diferite tehnici de animație pentru a studia relația dintre om și mâncare pe parcursul celor trei mese importante ale zilei: micul dejun, prânzul și cina.

Surviving Life (Přežít svůj život), 2010, 102’.
Aventura unui bărbat care trăiește o a doua viață prin intermediul propriilor vise, o comedie absurdă. Filmul e remarcabil prin îmbinarea ingenioasă a cadrelor de ficțiune cu colaje animate de fotografie.

13 decembrie
The Death of Stalinism in Bohemia (Konec stalinismu v Cechách), 1990, 10’.
O scurtă satiră despre punerea sub bisturiu a unei statui. Bustul, reprezentandu-l pe Stalin, este așezat pe masa de operație, momentul declanșând o secvență de animație despre istoria Cehiei, de la preluarea puterii de către comuniști în 1948, până la Revoluția de Catifea din 1989.

Lunacy (Šílení), 2005, 118’.
Filmul îl are în centru pe Liska, un personaj marcat de halucinații violențe. Acțiunea este inspirată din două povestiri scurte ale lui Edgar Allan Poe, dar și parțial din lucrările Marchizului de Sade.

14 decembrie
Dimensions of Dialogue (Možnosti dialogu), 1983, 12’.
Un scurtmetraj de animație stop motion în trei părți. Primul segment pune în cadru o serie de portrete în stilul lui Arcimboldo, aflate în descompunere, cea de-a doua urmărește tema sexualității. Finalul ilustrează două personaje în vârstă care țin diferite obiecte pe limbă.

Conspirators of Pleasure (Spiklenci slasti), 1996, 85’.
Povestea suprarealistă a șase personaje care își satisfac propriile fetișuri.
Pin It email