Cineclub Film Menu Mut: „Cutia Pandorei” (1929, Georg Wilhelm Pabst)

Redacția | 18 Noi 2013

Luni, 18 noiembrie, de la orele 19, în sala de cinema a UNATC - cu subtitluri în limba engleză.

Despre film, cu Ioana Moraru

De ce merită văzut filmul ăsta?

Pentru că a lansat-o pe Louise Brooks, una dintre cele mai intrigante figuri ale filmului mut (Brooks i-a furat lui Marlene Dietrich rolul de sub nas); pentru că distribuirea unei actrițe americane în rolul unei berlineze a dus la declanșarea unei reale animozități a publicului, pe care Pabst a încurajat-o, întru sfânta publicitate; pentru că așa cum însăși Brooks a scris mai târziu, filmul reflectă realitatea unui Berlin în care sexul este o afacere; și pentru că mulți istorici de film consideră că Die Büchse der Pandora ar fi primul film în care apare o lesbiană.

Ce film ar trebui văzut înainte și ce film după?

Înainte ar putea fi văzut filmul din 1928 al lui Howard Hawks, A Girl in Every Port, în care Pabst a descoperit-o pe Louise Brooks, iar după, categoric Diary of a Lost Girl, a doua și ultima colaborare dintre Pabst și Brooks.

Ce trebuie știut despre regizor?

Georg Wilhelm Pabst a fost un provocator al vremurilor sale; a cochetat cu teme freudiene și brechtiene și a experimentat cu montajul sovietic și cu expresionismul german. Este recunoscut pentru colaborările cu actrițele sale – le-a lansat pe Greta Garbo și pe Louise Brooks și a lucrat cu Leni Riefenstahl, viitoarea regizoare a filmelor comandate de Hitler.

Die Büchse der Pandora (Cutia Pandorei)
Germania, 1929
regie: Georg Wilhelm Pabst
scenariu: Ladislaus Vajda, Georg Wilhelm Pabst
distribuție: Louise Brooks, Fritz Kortner, Francis Lederer

Discuția ulterioară proiecției este moderată de Simona Mantarlian și de Ioana Moraru. Intrarea este liberă.

***

Istoricul de film Henri Langlois a afirmat, la un moment dat, că “There is no Garbo! There is no Dietrich! There is only Louise Brooks!”.

Adaptat după două piese scrise de Frank Wedekind, filmul este povestea deloc moralizatoare a lui Lulu, o tânără mai puțin respectabilă de care foarte respectabilul Peter Schön încearcă să se despartă, pentru a se căsători convenabil cu o altă femeie. Logodnica îl prinde însă pe Schön cu amanta sa, ceea ce îl obligă să se căsătorească în cele din urmă cu Lulu. În noaptea nunții, însă, mirele află că proaspăta sa soție l-a sedus pe Alwa, fiul său. Schön îi dă un pistol lui Lulu, obligând-o să se sinucidă, dar, în urma unei lupte, cel care moare este el. Lulu este condamnată de crimă, dar reușește să fugă cu ajutorul câtorva prieteni. În urma unor alegeri mai puțin inspirate, Lulu ajunge în Londra, unde trăiește la limita subzistenței și practică prostituția, până într-o noapte, când, de Crăciun...
Pin It email