„Imperiul Simţurilor” - filmul de joi la FILM MENU

Redacția | 14 Feb 2013

Joi 14 februarie, ora 19, Sala de Cinema UNATC. Intrare liberă.

Andrei Rus, redactor coordonator FILM MENU, despre filmul cult, erotic, porno, obsesiv și de dragoste de văzut în seara asta la Cinema UNATC.

De ce merită văzut filmul ăsta?

Este unul dintre succesele „de scandal” ale istoriei cinematografului, fiind interzis la data apariției în majoritatea teritoriilor (în Japonia încă nu poate fi proiectat în public), ceea ce îl face automat de neratat pentru un spectator contemporan interesat să se informeze. Dacă sunteți cinefili, veți descoperi un film care poate fi „citit” în nenumărate feluri. În spatele unor scene la fel de explicite, dar mai pline de imaginație decât cele din majoritatea producțiilor pornografice, veți descoperi, printre altele, una dintre cele mai rafinate abordări cinematografice ale pasiunii (sau iubirii).

Ce film ar trebui văzut înainte și ce film după?

Pentru a intra în atmosfera epocii ar merita să vizionați înainte celebrul film porno Deep Throat (1972, regie Gerard Damiano), sau la fel de spectaculosul Sweet Movie (1974, regie Dusan Makavejev), doi piloni importanți ai dezinhibării sexuale a cinematografului deceniului al 8-lea. Ulterior proiecției căutați neapărat filmul imediat următor al lui Nagisa Oshima, care se numește tot Imperiul simțurilor (Ai no borei, în original), dar este complet diferit de varianta din 1976. Nu vă opriți aici și vedeți și Merry Christmas, Mr. Lawrence (1983, cu David Bowie în rolul principal) și Gohatto (Tabu, 1999), ale aceluiași cineast.

Ce trebuie știut despre regizor?

Este un iconoclast care a susținut întotdeauna că urăște întreaga cinematografie japoneză (în frunte cu filmele sale). A fost implicat politic până la începutul anilor ’70 – fapt reflectat în filmele realizate în această parte a carierei -, după care a intenționat să renunțe la cinema. Revenirea și-a făcut-o odată cu prima variantă a Imperiului simțurilor, pasiunile sexuale obsesive rămânând principala preocupare a filmelor sale viitoare. Este considerat, alături de Shohei Imamura și de Kazuo Hara, cel mai important cineast japonez al celei de-a doua jumătăți a secolului trecut.
Pin It email