PUTPUT: design danez cu burete de vase

Andra Magda | 14 Aug 2014

PUTPUT este un duo artistic din Copenhaga care a înţeles că arta se găseşte şi în cele mai triviale obiecte.

Cine sunteţi şi ce faceţi?

Suntem Stefan Friedli şi Ulrik Martin Larsen, împreună formăm PUTPUT. Amândoi venim din zona de design, design grafic şi design vestimentar.

Puteţi să îmi spuneţi povestea voastră, cum v-aţi cunoscut şi cum aţi ajuns să faceţi acest nou fel de artă?

Ne-am cunoscut prin intermediul unui prieten comun, acum trei ani. Am devenim prieteni buni şi, la scurt timp după, am decis să facem proiecte împreună. Aşa s-a format PUTPUT. Vedem PUTPUT ca un spaţiu liber unde putem crea şi implementa proiecte fără să ne facem griji în legătură cu cerinţele venite din partea clienţilor. Nu considerăm neapărat că ceea ce facem este o nouă formă de artă, lucrăm pur şi simplu cu foarte multe arii diferite, într-un mix de fotografie, styling, sculptură şi design, ce oferă un nou mod de expresie.

Prima dată când am văzut o lucrare PUTPUT a fost pe o pagină numită Upcycle şi m-am gândit că ceea ce faceţi seamănă cu Chindogu conceptul japonez [artă japoneză în care sunt combinate două obiecte banale cu scopul de a crea unul nou, fără ca neapărat să fie util]. Credeţi că ceea ce realizaţi are vreo legătură cu aceste subiecte?

Munca noastră poate fi interpretată în moduri diferite, nu avem o agendă de acest tip, dar suntem încântaţi dacă unele din ideile noatre pot să se dezvolte într-o abordare mai aproape de consumerism. Poate dacă oamenii ar începe să vadă frumuseţea lucrurilor pe care le luăm de bune, asta ar schimba relaţia pe care o avem cu acele obiecte.

Sunt uimită cum reuşiţi să combinaţi atât de multe obiecte şi să creaţi ceva complet nemaivazut înainte. Puteţi să-mi descrieţi procesul vostru creativ?

De obicei începe cu o conversaţie sau cu unul dintre noi care observă un anumit obiect, pe care apoi începem să îl investigăm. Aproape întotdeauna este vorba despre interogarea şi cercetarea foarte amănunţite a acelui obiect şi a ceea ce poate deveni. Cu ce putem să îl legăm, câte varietăţi există, unde putem găsi mai multe, ce au făcut alţii cu el şi aşa mai departe. Apoi le colectăm şi ne gândim la context, culori, lumină şi toate acele aspecte practice care trebuie să fie clare înainte să creăm noile obiecte hibride şi să le fotografiem. Suntem extrem de atenţi la detalii când vine vorba de fotografierea lor, facem câteva teste înainte şi încercăm să evităm Photoshop pe cât posibil. Facem asta pentru a ne asigura că imaginea finală este o reprezentare onestă a ceea ce a fost de fapt în faţa camerei.

Trei ani de când lucraţi împreună. Vă câştigaţi existenţa din PUTPUT sau vă susţineţi şi în alte moduri?

Momentan amândoi avem locuri de muncă cu program normal în afară de PUTPUT. Sperăm că vom putea să trăim din PUTPUT la un moment dat, dar suntem atenţi la ce fel de proiecte sau comisioane ne asumăm (cele plătite), de vreme ce ne fură din timpul petrecut cu proiectele noastre pe cont propriu.

Cel mai bun loc unde vă vin ideile. Cea mai bună muzică, cel mai bun moment al zilei.

Nu avem o reţetă anume pentru generarea de idei, ne ţinem ochii şi urechile deschis şi încercăm să observăm detalii, să ne uităm la lucruri diferit. Muzica sau momentul din zi nu influenţează asta, dar mersul la supermarket, în magazine cu materiale de construcţii sau la târguri pare că întotdeauna ne ajută.

Aveţi artişti preferaţi sau lucrări pe care le admiraţi?

Sunt mulţi artişti pe care îi admirăm din motive diferite, mai ales artişti care lucrează într-o varietate de medii, ca Erwin Wurm, Pierre Huyghe, Camille Henrot, Claes Oldenburg şi John Baldessari, să menţionăm doar câţiva. De asemenea suntem puternic influenţaţi de istorie, natura statică din secolul 17, cultura pop sau suprarealism.

Cred că proiectul Tribute to the Salami, despre care ați spus că e 
o călătorie fotografică în minunata lume a cârnatului”, poate fi foarte popular printre români. Care este ideea din spate?

Tribute to the Salami este prima noastra mică publicaţie. Am vrut să construim o lume ciudată. Am lucrat cu imagini de stoc, încercând să aducem împreună două lumi într-un mod nou, să vedem atât obiectul, cât şi mediul într-o lumină nouă.

Care este cel mai bun proiect al vostru?

Următorul, încercăm să nu ne culcăm pe lauri.

Un sfat pentru artişti tineri care poate nu au curaj să-şi urmeze pasiunea.

Cum spune Ice Cube, “You can do it (put your back into it)”.

Și mai mult PUTPUT
Pin It email