Recenzie: Fat Freddy's Drop - Blackbird

Nerub | 13 Mar 2014

Trip garantat.

Fat Freddy's Drop a început ca un jam band din Noua Zeelandă cu artiști din diverse trupe și a devenit în scurt timp focusul principal al membrilor. Proiectul are-n jur de 15 ani de activitate iar pe albumele lor veți auzi variante șlefuite ale pieselor pe care le cântau de-a lungul anilor în concerte; probabil asta le dă și puritatea de care te-mpiedici când îi lași să curgă prin boxe: Live performance is the most natural state for music, spune trompetistul lor, Toby Laing. Te-mpiedici, și-apoi cazi într-un trip meditativ halucinant, dacă-nchizi și ochii aproape că le simți sinergia ca și cum ai fi parte din ea.

Influențele lor sunt diverse (dub, jazz, reggae, roots, funk, soul, rhythm and blues, cică și techno) dar ce le leagă e destul de greu de descris. Hipnoză obligatorie ascunsă sub ce ar putea părea în contextul nepotrivit doar o trupă de instrumentiști excelenți cu un control lejer asupra emoțiilor tale - uite, am încercat. Dar e mai mult decât o trupă, e o amibă. Cred că și celulele amibelor tot așa s-au anturat - avea una dintre ele un garaj unde și-au dus toți instrumentele, o punguță de mizerie și vreo două peturi de bere. Iar celelalte celule au venit să le admire și au încercat și ele la rândul lor aceeași șmecherie. Sună legitim.

Lăsând la o parte teoria mea evoluționistă, să revenim la cei 7 neozeelandezi (până și numărul lor e magic). Piesele iau naștere de obicei dintr-un ritm pe MPC-ul lui Faiumu peste care sunt adăugate în mod progresiv straturi (și legături) la jam sessionuri. Recoltele lor sunt atât de bogate încât Faiumu spunea că le-a fost dificil să înghesuie în variante mai scurte piesele lungi pe care trupa e obișnuită să le cânte. Au înregistrat totuși 2 albume live și 3 în studio, cel de debut fiind lansat în 2001.

Albumul Blackbird e cea mai recentă colecție de bijuterii a lor. Are 9 accesorii cu efecte vindecătoare printre care și piesa care începe și poartă și numele albumului - un fel de coroană; așadar, fă cunoștință cu nouă piese lungi și diverse care curg fără dificultate în ordinea în care le-au pus bijutierii (asta în cazul în care aveai de gând să-l asculți în diagonală - complet greșit - treci prin el cum treceai prin casete când nici n-aveai de ales) și lasă-te purtat. Trip garantat.

Albumul a debutat pe prima poziție în topul albumelor din Noua Zeelandă și a rămas primul timp de patru săptămâni. La sfârșitul verii aceluiași an trupa a început un turneu național în Australia unde au cântat la festivalul Splendour in the Grass, după care au pornit spre Europa. Trupa are o istorie lungă de explorat în care au fost destul de șmecheri - a devenit recunoscută internațional odată cu piesa Midnight Marauders din 2003, a avut tururi în Europa aproape în fiecare an de atunci, cele mai multe vânzări din istoria țării lor la albumul Based on a true story din 2005 și pot fi considerați lejer una dintre cele mai de succes trupe contemporane din țara lor.

Adrian Hrihor este Nerub