3 fete, 2 branduri: soft power şi hip hop

Gabriela Piţurlea | 10 Apr 2016

Pasteluri, gangsta și nesomn la 22+.

Simona

În 2011, Simona Bălan a prins un master Polis (în culturi europene urbane) care presupunea un an de studiu în patru țări (a învățat despre imigranți în Belgia, despre cultural clustering în Olanda, despre cultură pop în Marea Britanie și despre planificare urbană în Estonia). La întoarcere, în lipsa unui loc unde să poată aplica lucrurile aflate, a început să lucreze ca manager în laboratorul dentar al familiei. Încerca să găsească moduri de a atrage noi clienți când și-a amintit de o serie de petreceri din Manchester, „Gold Teeth”, pe ale cărei afișe erau desenați oameni cu teeth grillz.

Purtate prin anii 1980 în special de hip hoperi, grillzurile au redevenit populare în ultimii ani, după ce Rihanna, Miley Cyrus, Jeremy Scott sau Madonna au apărut cu unele. Sunt ca niște bijuterii pentru dinți pe care ți le poți fixa singur și care nu se poartă decât câteva ore. Poți bea, dar nu e recomandat să mănânci. Practic, zâmbești bombastic și te bucuri de reacțiile din jur. Simona s-a întrebat cum ar fi să le producă în România. Contextul era prielnic, avea la dispoziție tehnica necesară, interesul tatălui ei, bucuros că poate face ceva nou, și o prietenă dispusă să i se alăture în proiect.

Simona & Laura

Se reîntâlnise pe la petreceri cu Laura Bonciu, o fostă colegă de la Școala Centrală, care era studentă la design vestimentar. Laura a rezonat cu ideea Simonei și, încurajate și de o pre-documentare care le-a indicat că ar fi singurele din Europa de Est care fac așa ceva, au început testele, mai întâi pe ele, apoi pe prieteni. Primul grill, unul cu inimioare, a fost purtat de Simona, iar Laurei i-a revenit unul cu triunghiuri care urmau forma caninilor. 

GoldMine Bucharest Teeth Grillz sunt făcute dintr-un material importat din SUA, considerat alternativa la aur în medicina dentară. Costă între 90 și 600 de lei, iar execuția durează cam trei zile (de la luarea mulajului, la înmânare). Sînziana Iacob de la Black & White a fost prima clientă mai cunoscută a fetelor, iar după ea au urmat băieții de la The Bridge Committee. La GoldMine se experimentează încontinuu – iarna trecută, fetele au testat un grill care dă iluzia unui piercing între dinți. 

Laura

În liceu, Laura își dorea foarte tare să fie copy. „Găsisem o formulare care-mi plăcea foarte mult, că eu vreau să vând vise. Dar până la urmă și procesul din modă e destul de asemănător.”

Născută și crescută-n București, spune că a fost genul ăla de studentă veșnic cu o întrebare pe buze, care nu se mulțumea să ia de bun orice i se livra la facultate și nu ezita să o contrazică pe profesoara care i-a coordonat ambele colecții de absolvire la UNArte, Lector Univ. Dr. Ioana Sanda Avram. Deși Laura nu se vede lucrând pentru altcineva – i se pare prea palpitantă construirea unui brand de la zero –, dacă ar fi să pună osul la treaba unui designer celebru de pe-afară, aceea ar fi probabil Marie Katrantzou, pentru cum se reinventează de la un sezon la altul și pentru inovațiile ei.

Laura & Patricia

Primăvara trecută, Laura și Patricia Adăscăliței au colaborat la un proiect UNArte – Galateca, ocazie cu care și-au dat seama că le plac cam aceleași lucruri și că se completează bine. Tot atunci, colegii s-au prins de asemănarea izbitoare dintre colecțiile la care cele două lucrau – cea de master a Laurei și cea de licență a Patriciei. „Era o mare dramă că cine a copiat pe cine,” spune Laura „și noi voiam să le explicăm că ne-am dat și noi seama că jumătate din research-ul nostru era comun, deși nu ne cunoșteam în perioada în care l-am făcut.” Le plăceau hanoracele, neoprenul, materialele specifice echipamentelor sportive. Folosiseră cam aceeași modelistică și se axaseră pe stilul sport și pe soft pop, tendință și în sezonul primăvară-vară 2016.

Regulamentul facultății nu le-a permis să-și unească colecțiile la prezentarea de final de an, dar au făcut asta două luni mai târziu, când au participat la concursul Be Creative, de la Sibiu. Pentru că nu aveau un nume pentru proiectul lor, au prezentat colecția sub brandul GoldMine. Au luat două premii întâi și, la scurt timp, Band of Creators le-a propus o colaborare. Prima piesă pe care a vrut-o magazinul a fost o rochie roz, asimetrică, măsură unică, transpusă-n alb odată cu adaptarea ei pentru toamnă-iarnă. Rochia arată la fel de bine și pe o fată mărimea 34, și pe o tipă foarte însărcinată și a fost clar bestsellerul GoldMine de până acum, piesa aia pe care, ca designer, o iubești, dar te disperă în același timp.

Patricia

Patricia e din Botoșani și, la cei 22 de ani ai ei, e mezina trioului (Laura are 25, iar Simona, 26). „Voiam să dau la stomatologie sau la arhitectură,” spune „pentru a putea face foarte mulți bani, pentru a putea face haine. La sfârșitul clasei a doișpea am decis să merg direct la țintă.”

Colecția ei de absolvire a pornit de la o pasiune – în perioada aia mergea mult la sală și făcuse o fixație pe creațiile Stella McCartney pentru Adidas – și de la o teamă – aceea că într-o zi ar putea rămâne fără adăpost. S-a interesat de mijloace de protecție pentru oamenii străzii, de la celofan la pături foarte groase, și a încercat să găsească materiale cât mai rezistente și călduroase. De acolo și numele colecției ei, HoboLand, găsit de Laura.

Patricia s-a gândit că dacă tot bagă o grămadă de bani într-o colecție care poate se vinde, poate nu, atunci mai bine își face haine pentru sine, prin urmare, toate au fost mărime unică. Deși poartă de obicei numai culori închise, la final s-a trezit cu un stander de haine albe și pastel pe care, spre surprinderea ei, le-a purtat toată vara. 

Simona & Laura & Patricia

În trioul lor, Simona e cu managementul, Laura și Patricia sunt cu creația.

L: Simona e ciocănitoarea șefă.
S: Eu le organizez. Le bat la cap să facă: „Vezi că la ora aia trebuie să fii la contabilă”
L: Câteodată ne păcălește cu jumătate de oră mai devreme.
S: Ca să nu întârzie.
L: Eu sunt cu visarea. Eu cred că adun oameni.
S & P: Laura e cu PR-ul.
L: Nu neapărat PR-ul, ci știu oameni din foarte multe domenii. Eu adun oameni. Și din când în când am și idei bune.
P: Eu sunt aia mai potolită și mai realistă.
L: Ea mă deprimă.
P: Laura „are un spirit comercial foarte bine dezvoltat”. O citez pe profa noastră. Eu sunt mai mult cu finisajele, cu ce se poate face, ce nu se poate face, ea e cu desenul.
L: Simona e și cea care aplanează toate conflictele. Eu și Patricia ne aprindem.

Spoff & GoldMine

Pe 13 aprilie, Laura și Patricia lansează oficial Spoff, brandul lor (doar) de haine, și colecția soft power. Se numește așa „pentru că sună bine și cumva sharp, și am vrut să facem legătura și cu linia sport de care ne legăm mereu în colecțiile noastre.” S-au jucat în continuare cu soft pop-ul, de data asta cu pasteluri, transparențe și niște croieli ceva mai cuminți decât cele anterioare. „Este un mix mult mai bun, credem noi, între comercial și haine de designer,” spune Laura. „Sunt ușor mai purtabile.”

GoldMine va continua cu grillzurile, dar și cu mini-colecții de haine basic – în mai, urmează o capsulă de hanorace unisex – și, poate, cu accesorii urbane. Cât să se umple străzile de made in RO-uri cu youth în frunte. 
Pin It email