Chestionar cinema: Andrei Creţulescu

Andrei Creţulescu | 02 Mai 2018

Fost critic de film și producător creativ HBO România, Andrei Crețulescu a înfiinţat compania de producţie Kinosseur în 2011. A regizat scurtmetrajele „Bad Penny”, „Kowalski” și „Ramona”, iar „Charleston” este debutul lui în lungmetraj.

Motto: „-Are you in pictures? / -Don’t be silly!”

Filmul preferat


Metropolis (Fritz Lang, 1927), Sunrise (F.W. Murnau, 1927), La règle du jeu (Jean Renoir, 1939), The Third Man (Carol Reed, 1949), Touch of Evil (Orson Welles, 1958), One, Two, Three (Billy Wilder, 1961), Soy Cuba (Mihail Kalatozov, 1964), Playtime (Jacques Tati, 1967), Faces (John Cassavetes, 1968), Two-Lane Blacktop (Monte Hellman, 1971). Ar mai fi sute...

Primul film pe care îți amintești să-l fi văzut


La cinema - Flic ou voyou (Georges Lautner, 1979). Țin minte că tata îmi explica după de ce Belmondo e Belmondo... La televizor - Where Eagles Dare (Brian G. Hutton, 1968). Țin minte că mama îmi explica după de ce Richard Burton e Richard Burton...

Cel mai bun film din ultimul an

Am văzut foarte puține filme anul trecut, confiteor. La cinema - Țara moartă (Radu Jude). La televizor (deși mi l-aș fi dorit la cinema) - Twin Peaks (David Lynch).

Cel mai bun film românesc

Reconstituirea
(Lucian Pintilie, 1968), Nunta de piatră (Dan Pița și Mircea Veroiu, 1973), Proba de microfon (Mircea Daneliuc, 1980), Secvențe (Alexandru Tatos, 1982), Moartea domnului Lăzărescu (Cristi Puiu, 2005). Trișez, evident.

Cel mai bun film cu adolescenți


„Bun” e deopotrivă insuficient și banal... Elephant (Gus Van Sant, 2003). Și profit de ocazie să recomand călduros mediumetrajul Elephant (Alan Clarke, 1989). Altminteri - Dazed and Confused (Richard Linklater, 1993) și Ken Park (Larry Clark și Ed Lachmann, 2002).

Cel mai bun film queer

Orice film pe genericul căruia șade scris „written and directed by John Waters”.

Cel mai bun scurtmetraj românesc

Aș nota mai întîi scurtul favorit, punct - Les Mistons (François Truffaut, 1957). Acasă - Colivia (Adrian Sitaru, 2010).

Ce film ai transforma într-un horror?


The Producers (Mel Brooks, 1967), fără să mă ating însă de Springtime for...you-know-who. Și doar ca să pot spune că, în sfîrșit, l-am învățat pe dinafară.

Regizor preferat

Billy Wilder, Howard Hawks, Powell & Pressburger, Aki Kaurismaki, Jean-Pierre Melville, Robert Altman, Jacques Tati, Elaine May, Sam Fuller, Preston Sturges. Ar mai fi zeci... Profit (din nou) și-l citez pe Mel Brooks: „Anyone who has ever rolled a foot of film owes something to Alfred Hitchcock”.

Actor & actriță preferați

Madeline Kahn, Marlene Dietrich, Bette Davis, Simone Signoret, Audrey Hepburn. / Peter Falk, Jack Lemmon, Jean Gabin, Marcello Mastroianni, Charles Laughton.

Dacă Last tango in Paris ar fi fost făcut de români, pe cine ai vedea în distribuție?

Vlad Ivanov și Ana Ularu.

Un spațiu (real sau imaginar) în care ți-ar plăcea să locuiești, văzut într-un film 

Castelul lui Frank’n’Furter din The Rocky Horror Picture Show (Jim Sharman, 1975).

Melodie preferată dintr-un film

Profit encore și menționez rapid temele centrale compuse de Manos Hadjidakis pentru Topkapi (Jules Dassin, 1964), respectiv Angelo Badalamenti pentru The Comfort of Strangers (Paul Schrader, 1990). La capitolul efect nu cred că bate nimeni alergarea dansată pe Modern Love (David Bowie) din Mauvais Sang (Leos Carax, 1986).

Replică preferată dintr-un film

„Heil myself!” - To Be or Not to Be (Enrst Lubitsch, 1942),
„Match me, Sidney.” - Sweet Smell of Success (Alexander Mackendrik, 1957)
„He was... some kind of a man.” - Touch of Evil (Orson Welles, 1958)
„No, you must be Don Francisco’s sister / No, it’s a greater honor for me.” - Love and Death (Woody Allen, 1975)
„J’parle pas aux pédés, repasse-moi la gouine!” - Le père Noël est une ordure (Jean-Marie Poiré, 1982)
„This whole world is wild at heart and weird on top.” - Wild at Heart (David Lynch, 1990). Ar mai fi tone...

Final preferat

Oscilez între Kiss Me Deadly (Robert Aldrich, 1955) și Il Sorpasso (Dino Risi, 1962). Dar, ca să nu încheiem în lacrimi (și pentru că sînt, cumva, în oglindă), Irma la douce (Billy Wilder, 1963) și After the Fox (Vittorio de Sica, 1966). „The wrong man has escaped / ...but that’s another story.”

***
Charleston, debutul în lungmetraj al lui Andrei Creţulescu, intră în cinematografele din România pe 8 iunie 2018. Filmul spune povestea dulce-amară a unui triunghi amoros absurd, „format” din doi bărbați și femeia pe care au pierdut-o amândoi. În rolurile principale: Șerban Pavlu, Radu Iacoban, Ana Ciontea, Victor Rebengiuc, Ana Ularu, Dorian Boguță și Andreea Vasile. 
Pin It email