Din seriale: Mama e numai una

Crăiţa Nanu | 23 Iul 2013

...care dacă e mamă bună, n-are niciun haz. Nu există conflict, deci nici poveste, ceea ce duce la concluzia că o mamă bună nu va deveni niciodată personaj principal.

Pentru a fi în centrul acțiunii, mama în cauză trebuie să ia niște decizii foarte proaste și/sau să o ardă extrem de dubios, dacă nu în relație cu copilul, măcar cu oamenii din jurul ei. Exemple notabile ca Mags din Justified, Constance din American Horror Story sez 1, Elizabeth din The Americans, chiar și sfânta de Alicia din The Good Wife, atrag atenția pentru că sunt altfel și simpla lor prezență face valuri. Mai jos avem două mame din seriale. Altele. La fel de problematice. 

Norma Bates din Bates Motel (2013 - )

Norma a ținut morțiș ca pe fiul ei să-l cheme Norman. Și restul e istorie, de Hitchcock.

Bates Motel este un serial nou, prequel la acțiunea din Psycho, cu Norman Bates adolescent și cu Norma nebună, șantajistă emoțional, și complet ruptă de realitate. Care realitate conține trafic de droguri, trafic de carne vie cu asiatice date spre prostituție, cultivat câmpuri întregi de marijuana și niște neni care își dau foc unul altuia ba de atenționare, ba de răzbunare.

E o varză de povești, toate de jur împrejurul Normei Bates care, când isterică când înduioșătoare, are o singură problemă în viață: copilul Norman. Și pare greu de crezut dar doar o parte din problemele și dereglările viitorului psihopat sunt cauzate de influența mamei. Până la finalul primului sezon, Norman apare ca un puști care ar vrea să fie un tânăr obișnuit dar ceva din subconștientul lui nu îl lasă, Iar Norma justifică și dă la spate atât greșelile copilului cât și pe ale ei cu o încăpățânare inconștientă care frizează prostia. Dar e jucată de Vera Farmiga, ceea ce face lucrurile și mai greu de digerat pentru că o crezi. Serialul a primit aprobarea pentru sezonul doi iar Norma își va continua educația, în vederea aceluiași final trist și cunoscut, din toamna anului următor.

Nancy Botwin din Weeds (2005 - 2012)

După regulile compensației, dacă ai baftă de copii normali la cap, ți-i strici singură.

Mamă de doi băieți și proaspăt văduvă, Nancy se apucă să vândă iarbă pentru a-și putea menține standardul de viață în suburbia Agrestic, într-o căsuță cu grădină, pe o stradă cu alte case identice cu grădină, din care oameni identici pleacă la slujbă în mașini identice*. Ironia este că mama asta denaturată reușește să se întrebuințeze extrem de ilegal într-un orășel unde toată lumea știe tot despre toată lumea, și unde tocmai asta dezvăluie cam cât de superficiali, imorali sau chinuiți sunt oamenii care la prima vedere duc o viață perfectă. Totul pe comedie, în 30 de minute. La început plutește în aer promisiunea că activitatea de traficant de droguri va dura până ce Nancy se va pune pe picioare cu banii. Dar cu doi copii de întreținut, cam greu să te lași. Timp de opt sezoane, Nancy își crește băieții în așa fel încât o iau razna periodic, amândoi, în feluri și direcții diferite. Asta în timp ce Nancy ajunge șefă de cartel, trece prin trei mariaje și tatonează cu lesbianismul cât e în închisoare. Dar e simpatică și reușește să iasă basma curată din cele mai dubioase combinații. Iar băieții sunt băieți, se descurcă și singuri.

*Weeds - Little Boxes (Malvina Reynolds), piesa de generic, a fost interpretată de peste 30 de artiști, de la Linkin Park, Regina Spektor, Joan Baez sau Elvis Costello, până la Billy Bob Thornton. Asta pe parcursul a trei din cele opt sezoane. (pot fi văzute gratis online)
Pin It email