Cineclub FILM MENU: Mädchen in Uniform (r. Leontine Sagan,1931)

Redacția | 13 Ian 2015

Joia asta, 15 ianuarie, de la ora 7, se proiectează Mädchen in Uniform, regizat de Leontine Sagan în 1931. Discuția va fi moderată de Iulia Voicu:

De ce merită văzut filmul ăsta?

Filmul a devenit cult în privința reprezentării femeilor și a relațiilor de natură lesbiană. Sărutul dintre două femei are în el foarte multă naturalețe (dar esențializează și problematica din jurul unui asemenea gest – the coming-out stories vs. presiunea socială de a menține ordinea) și te invită să investighezi motivele pentru care în deceniile ce urmează după Mädchen in Uniform, acest lucru pus pe ecran devine scandalos și interzis, fie că asta se întâmplă într-un regim totalitar, fie că e într-un stat liberal.  Mai mult, e un film feminist din mai multe motive: tot castingul e feminin, aduce în discuție viața elevelor prinse într-un sistem de educație prusac evident patriarhal și autoritar, peste care se așază lesbianismul (dintre o profă și o elevă). De asemenea, e un model de camaraderie feminină în cinema și este primul film regizat de o femeie în Germania.
PS: a avut mare succes în România, unde a dat naștere cultului stockings and kissing, iar în 1958 s-a făcut un remake în care joacă Romy Schenider.

Ce ar trebui văzut înainte și ce după?

Dacă mergem pe filiera sărutului între două femei în cinema, de dragul comparației, hai Morocco (r: Josef von Sternberg) înainte și ultra-discutatul La vie d'Adèle (r: Abdellatif Kechiche) după.

Ce trebuie știut despre regizor?

În unele variante, e menționat la regie și Carl Froelich, unul dintre cei mai experimentați regizori germani la vremea respectivă. Dar cred că merită vorbit mai mult de regizoarea Leontine Sagan, lesbiană, care a ecranizat piesa dramatică a Christei Winsloe, lesbiană la rândul ei. De origine austro-ungară, Sagan era actriță și prima femeie care a regizat un film în Germania, o cunoscută a scenei culturale berlineze pre-Hitler. A plecat în Anglia la scurt timp după film, unde a regizat The Men of Tomorrow. S-a stabilit apoi până la moarte în Africa de Sud, unde s-a implicat în viața culturală teatrală, fiind co-fondatoare a Teatrului Național din Johannesburg.   
Pin It email