De ce să participi la competiţia young.LILIAC 2020?

Promo | 05 Noi 2020

Interviu cu doi câștigători ai concursului de design al etichetei young.LILIAC, organizat de Crama Liliac: Bianca Tămășan și Alexandru Strujac.

Crama LILIAC organizează și toamna asta un concurs devenit tradiție, oferindu-le tinerilor designeri o temă în pas cu ceea ce ne preocupă în contextul actual: Humanity Redesigned. Este momentul creativilor, designerilor, ilustratorilor și graficienilor să contribuie prin propriile mijloace la reconstruirea modului în care umanitatea este văzută. Aceștia sunt invitați să înscrie 3 propuneri de etichete, specifice celor 3 sortimente young.LILIAC – Fresh, Fruity și Light Rosé, până pe 11 noiembrie și să transforme invizibilul în vizibil prin artă. Marele Premiu va fi anunțat pe 22 noiembrie 2020 și constă în 1.500 de euro, multe sticle de vin și un super-highlight pentru portofoliu. 

Am vrut să aflăm mai multe despre cum e să fii premiant young.LILIAC, așa că am discutat cu doi dintre câștigătorii competiției. Arhitecta Bianca Tămășan a câștigat în 2014 și tot atunci a descoperit că împărtășește valori comune Cramei Liliac. I-a rămas apropiată, colaborând până în prezent cu brandul transilvănean în proiecte de design grafic și nu numai. Designerul Alexandru Strujac a primit Marele Premiu în 2015 și 2019, și își amintește că lansarea sticlelor young.LILIAC 2019, cu etichete create de el, a fost o experiență unică. Câteva motive în plus să-ți faci curaj să trimiți propunerile tale, mai jos: 

First things first. Câteva lucruri despre tine pe care vrei să le împărtășești cu cititorii.

Bianca Tămășan: A trebuit să părăsesc țara natală pentru a mă cunoaște și să mă reîntorc pentru a mă redescoperi. Sunt născută în Cluj-Napoca dar am crescut într-un sat vecin cu podgoria Cramei Liliac, Uila, în inima Transilvaniei. Experiența profesională am dobândit-o în Reghin, Sibiu, Viena și Rotterdam (Delft). Acum 5 ani am revenit în Ținutul Reghinului, cu scopul de a rămâne o scurtă perioadă de timp (obiectivul ulterior era de a schimba continentul). Însă în această scurtă perioadă am fost fermecată de locurile în care am crescut și nu am mai vrut să părăsesc România. M-am reconectat cu oamenii, m-a fascinat viața bună pe care ți-o poate oferi Transilvania, cu toate avantajele și dezavantajele ei, am început să dezvolt o ambiție de a contribui acasă cu ceea ce am învățat și cu viziunea pe care am dobândit-o în explorările mele din diferitele zone ale Europei.

Am inaugurat un birou de arhitectură chiar în satul copilăriei, cu viziunea ca orice proiect să găsească echilibrul între nevoile pe care trebuie să le îndeplinească și interesele comunității în care se desfășoară, promovând utilizarea resurselor locale cât de mult este posibil – de la hrană, la meșteri, materiale, tehnici și tehnologii.

Ulterior [premiului din 2014] am descoperit un numitor comun cu filosofia cramei LILIAC: pasiunea pentru meleagurile Transilvaniei. Datorită acestui „patriotism local”, mi s-a oferit oportunitatea de a deveni manager turistic al Cramei Liliac. Vedeam crama ca poartă către Batoș, pe care intrau tot mai mulți vizitatori pentru a descoperi proveniența vinurilor – o mare șansă pentru zona noastră de a-și pune în valoare toate resursele locale: oamenii gospodari și primitori, peisajele de poveste, arhitectura specifică, produsele locale.

Arhitectul, în proiectele sale, caută mijloacele prin care să ofere o viață mai bună oamenilor. Consider că turismul poate fi un mijloc de a contribui la calitatea vieții în comuna Batoș, proiect în care mi-am dorit să mă implic. Este atât de evident potențialul pe care îl întâlnești la tot pasul în țara noastră: îmi doresc să pot să îl materializez si să încurajez și alți tineri să facă același lucru.

Alexandru Strujac: Sunt din Constanța, sunt pasionat de design de 16 ani iar de ceva vreme (3 ani) sunt atras de AR și VR, în special de cum pot face design pentru aceste tehnologii.

Spune-ne un pic despre conceptul cu care ai câștigat concursul young.Liliac și despre cum a fost să fii
the winner?


B.T: Pentru young.LILIAC 2014 mi-am dorit să realizez un design care să se potrivească cu conceptul vinului: tânăr, proaspăt și dedicat inimilor tinere. Am încercat să îl fac surprinzător - chiar dacă era o reprezentare 2d, să fie percepută 3d. Sau cel puțin 2.5d. 

Pe cât am încercat să surprind cu eticheta propusă, pe atât de surprinsă am fost eu, când aceasta a devenit câștigătoare. Am fost foarte entuziasmată că ideea mea avea să devină un produs în lumea reală. Cu atât mai mult cu cât era un produs local, care avea să poarte creația mea prin toată țara. 

A.S: La baza ideii/conceptului din 2019, m-am inspirat din arta fotografică, în special din lucrările artistului vizual Javier Martin. Am transpus diferitele poziții din zborul liliacului pentru a da impresia că eticheta este vie. 

Care este plusul de valoare pe care îl are câștigarea competiției young.LILIAC pentru tine, pe lângă valoarea financiară a premiului?

B.T: Pe lângă valoarea financiară (1.500 euro), poți câștiga vin și experiențe unice la cramă! Lăsând gluma la o parte, câștigarea competiției este în primul rând o șansă pentru un tânăr creativ de a-și transpune ideea într-un produs al unui brand cunoscut la nivel național și chiar și dincolo de granițe; este ceva ce poți adăuga cu mândrie în portofoliul tău de lucrări, ca proiect de referință; în același timp, este o ocazie de a deveni mai vizibil.

Pentru cramă, dar și pentru publicul numeros care este cu ochii pe concurs, este o oportunitate de a cunoaște talente și viziuni proaspete, ceea ce poate duce la noi colaborări – iar acest lucru este valabil atât pentru câștigători, cât și pentru ceilalți participanți.

A.S: 
Sentimentul plăcut când văd pe rafturi sau în restaurante sticlele de vin cu eticheta gândită de mine.

Bianca, în ce constă colaborarea ta actuală cu Crama Liliac și ce îți place la faptul că ai rămas implicată în viața brandului?

B.T: În urma câștigării concursului am creat mai multe etichete pentru vinurile Liliac, iar de aici s-a dezvoltat o relație care în final ne-a condus către colaborarea pe partea de design și turism, din care au rezultat, din nou, alte oportunități.

Momentan trăiesc într-un sat din Transilvania, dar am contact constant cu oameni din toată lumea, cu colegi din toată țara. Sarcinile jobului sunt mereu diferite și îmi provoacă creativitatea, nu mă plictisesc și nu apuc nici să mă plafonez, fiindcă așteptările sunt ridicate și mă fac să îmi doresc să devin mai bună în fiecare zi. Asta îmi place foarte mult la faptul că am rămas implicată în viața brandului.

Care e relația ta cu vinul? Cu ce îl asociezi, ce loc ocupă în viața ta?

B.T: Nu mă fascinează atât vinul în sine, cât toată dinamica din jurul lui – istoria sa îndelungată; rolul său social; procesul devenirii sale, în care, pornind de la pământul brut, ajungem să savurăm un produs atât de fin și delicat; mă fascinează să observ ce înseamnă existența cramei într-o comunitate; arta enologului; strădania oamenilor de a duce povestea vinului din locul de baștină în toate colțurile țării sau ale lumii; legătura pe care vinul o creează între oameni, dar și cea creată între oameni și loc.

A.S: Îmi place vinul să îl beau împreună cu prietenii la ocazii speciale sau ocazional cu soția. Sunt pasionat de gastronomie și încerc mereu să asociez corect vinul cu mâncarea.

Apropo de tema din 2020 și de vremurile pe care le trăim, cum ar arăta umanitatea regândită de tine? La ce lume visezi?

B.T: Visez la o lume în care oamenii au mai multă iubire și compasiune pentru ei înșiși și o manifestă astfel și față de ceilalți. O lume de oameni încrezători, care nu sunt dominați de frici. Cred că în acest fel creativitatea și ideile oamenilor ar da naștere unor lucruri fantastic de frumoase, benefice lor și întregii lumi.

A.S: Pentru mine umanitatea înseamnă empatie și respect pentru cei din jurul nostru. Îmi doresc să prind vremuri în care oamenii să nu fie atrași doar de câștiguri materiale, neglijând pe cei din jurul lor sau chiar sănătatea lor.

Ce sfat le-ai da tinerilor designeri care doresc să aplice la concurs? 

B.T: Să fie deschiși și să se lase inspirați, să fie încrezători în propriile idei și să îndrăznească să le lase să se materializeze.

A.S: Să nu țină cont de reguli, să se gândească că pot face orice și că atâta timp cât în designul lor transmit esența/personalitatea brandului, va ieși ceva unic.

Trei celebrități pe care le-ai vedea într-o reclamă la cele trei cupaje young.LILIAC. 

B.T: Aurora pentru Fruity; Vizi pentru Fresh; Florence Welch pentru Rosé.

A.S: Zendaya Coleman pentru Fresh; Ashton Kutcher pentru Fruity; Adrian Nartea pentru Light Rosé.

Detalii despre concursul de anul acesta
Pin It email