Turntablism la Artskul, cu Undoo

Dana Berghes | 26 Sep 2013

La Adio Scratch Party, la Tete a Tete, 9 elevi de la cursul de scratch al lui Undoo de la Artskul au arătat ce au învățat pe parcursul celor 10 ședințe la pupitru. Dacă nu ați înțeles nimic din ce am scris mai sus, e în regulă, citiți mai jos.

În București există o chestie care se cheamă Artskul, într-o casă grozavă pe strada Paris, la sediul Ideas In A Glass. Acolo au avut și au loc multe cursuri tari. Momentan am inspectat cursul de turntablism, ținut de Undoo. Am vorbit pe rând cu Georgiana Toea de la Artskul, apoi cu Undoo și apoi cu Viorel, un pasionat aproape hiperexact de turntablism care a venit din Brașov chiar și cu piciorul în gips pentru a nu pierde mai mult de un curs.

Georgiana

De unde crezi că au aflat oamenii de cursul lui Undoo?

Undoo, acest Aurelian Andreescu al turntablismului românesc, cu glas dulce și ton al adresării blând, e cunoscut național. Băieții lui, cei 11, prima generație de scratch la Artskul, au aflat direct de pe pagina lui de fb ce-are vreo 17k likes, câțiva via Artskul, unul de la radio vibe.fm.

Cum ați estimat valoarea taxei?

Alchimia prețurilor încă n-o stăpânim, dar ne tratăm privind la maestrul de marketing Coelho. Deocamdată folosim repere românești, sunăm provincia. „Alo, cât mai costă o meditație la matematică pentru bac?”

Cum ați ajuns la Undoo și cum a decurs propunerea?

Scratch la Artskul era firesc să se întâmple. Undoo a fost primul ce ne-a trecut prin minte. Undoo o dată, Undoo de două ori, adjudecat. De la gând la faptă am făcut trecerea prin Piti, profesorul de tobe, ce ne-a adus la cunoștință ca și Undoo ar fi interesat de Artskul. Et voilà!

De atunci până acum numai miere între noi.

Acordați diplome?

Noi nu, dar știm pe cineva care acordă. Centrul de Pregătire Profesională în Cultură, sub Ministerului Culturii, a gândit un program cu diplome ce „se adresează persoanelor care doresc să devină Disc jockey atestaţi, să elaboreze programe muzicale diverse pentru: club, concursuri de dans, prezentări de modă, manifestări educaţionale pentru copii şi tineret, diverse spectacole, punându-i în valoare capacitatea de creaţie, fantezia şi cunoştinţele în domeniul muzicii de divertisment!”. Ei da, acordă.

Care e principiul esențial după care vă guvernați activitatea?

Principiul esențial este că facem ce ne place, când și cum ne place, fără să depindem de nimeni. Urâm autoritățile românești și birocrația, astfel încât, în căutarea libertății nu am cerut niciun ajutor oficial, deși am fi putut. Suntem niște hippies în ale afacerilor, sărăci, dar cinstiți*. Pentru colaborări ne alegem numai oamenii care ne plac nouă și numai nouă, suntem subiective si încăpățânate și facem numai ce ne trece prin cap. Până acum a ieșit bine, foarte bine. S-a dovedit că avem nasurile fine și o să mergem pe instinct și moft personal și de acum înainte.

Jos Guvernul!

Care e impedimentul cel mai dificil de care v-ați lovit până acum?

Un impediment numit „criza”. Finanțele. Oamenii și-ar dori cursuri la noi, care sunt ieftine, foarte ieftine, mai ales raportat la unicitatea lor pe piața noastră, însă mulți dintre potențialii noștri elevi acuză lipsa chiar și a celor câteva sute de lei plătibile în rate. În rest, avem numai cronici grozave, profesorii noștri sunt cei mai frumoși și deștepți, elevii care le ies de pe mână sunt mai fericiți și mai luminați, totul merge ca uns.

Undoo

Cursul de la Artskul a fost o premieră pentru mulți pasionați de turntablism. Și muzică în general. A fost o premieră și pentru tine?

A fost premiera premierelor pe anu' ăsta la mine. Plănuiam de mult să fac asta, am așteptat alinierea planetelor și să treacă de 21.12. 2012.

Înainte să te întreb ce au învățat ceilalți de la tine, povestește-mi ce ai învățat tu de la ei.

Cum zicea tatăl unui amic „E greu bă să lucrezi cu oamenii!”... glumesc. Am învățat că răbdarea ce o aveam în studio cu artiștii (și prin cluburi cu public amețit de băutură) e bună și aici cu elevii.

Știu că nu se dă din casă... dar trebuie neapărat să îmi spui cum ți-ai structurat programa. Din punctul de vedere al cronologiei, al nivelului de dificultate, aplicație versus teorie?


Mă iei cu limbaj d-asta întortocheat! A fost structurată în ordinea logică a lucrurilor, evident puțină teorie, puțină istorie, echipament și apoi schemele de bază, avansând apoi către cele mai complexe.

Spuneai că materialele pe care ți le-ai pregătit ți-ar fi ajuns pentru 10 luni de „predat”. Asta pentru că v-ați înțeles bine și se mai pierdea timp la povești sau pentru că nu au fost de ajuns cele câteva ședințe? Care câte au fost?


Este o artă complexă, în 12 ședințe (2h pe săptămână) nu poți decât să te inițiezi în asta, dar pentru a o aprofunda este nevoie de multe ore/luni/ani de muncă. Și da, pe alocuri ne-am întins și la povești (eu cu ceai, ei cu bere) și chiar s-au legat prietenii.

Ce nu ai apucat să îi înveți pe elevii tăi și îți pare rău? Nu că n-ai putea să o faci într-o ediție viitoare... dar așa, ca sentiment.

Cum se fac clătite cu făina integrală și magiun de Topoloveni și mai putin important, cum se compune și înregistrează o piesa de Turntablism.

Care este cel mai important dintre punctele pe care le-ai atins în prezentările tale? Când ai simțit că a fost un impact esențial?


Când am reușit să mai fac câte o glumă. La început au fost cam încordați la platane, și era nevoie.

Note ai dat?


...notițe, au luat ei pe caiete, și eu aveam deja unele de acasă.

Au existat diferențe între cele două sau elevii erau relativi omogeni?

O grupă era de la grădiniță, adică nu știa multe legat de platane și mixere, iar altă grupă era cu șmecherași de anu' 4 la licență, adică le aveau cu mixatul de ani de zile.

Dacă ai repeta experiența, ce ai vrea să schimbi?


Prețul, că nu ne mai ajung banii pentru droguri. Dozele și discurile... și puțin programa că e prea stufoasă pentru începători.

Viorel

Bună, Vio. Spune-mi te rog cu ce te ocupi, ce vârstă ai, poate niște detalii despre tine, preferințele tale, dacă ești matinal sau nu, și care e piesa ta preferată din anul 2013, până acum.


Salut, sunt programator, am aproape 30 de ani, dar mă simt de maxim 22 și ca preferințe am muzica, pe primul loc, sportul - baschet, fotbal, filmele, cărțile și din ce în ce mai mică măsură programarea. Sunt matinal doar nevoit, dacă mă lași să dorm, dorm cel puțin 12 ore. Piesa mea preferată pe 2013 nu e tocmai o piesă, e un mixtape, dar pentru că atunci când îl cumperi, vine livrat ca un singur track, am zis că se încadrează un pic în întrebare. Numele este Blendapella Pt. 2 de la The Blend Kings.

Ce motivație te-a îndemnat să urmezi cursul ăsta? Ceva intrinsec pentru tine și plăcerile tale sau extrinsec, urmând a folosi cunoștințele acumulate cu un scop ulterior?


O sa încep cu un pic de istorie: când eram mic am avut norocul de a avea un coleg de clasă care avea un frate care era pasionat de muzică. Avea o grămadă de casete și prin clasa a 4-a (cred), am dat, datorită lui, de Masters of Rap. Era o compilație cu Tag Team, Ice Cube, Kriss Kross, Ice T și suna foarte bine pentru mine la vremea aia. Și acum, după ce m-am chinuit o gramadă să fac rost de tracklist-u' compilației și am pus piesele într-un folder în ordinea corectă, îmi place s-o mai ascult. Nu știu dacă mi-ar plăcea neapărat piesele la modul individual, dar cred că ține de întoarcerea în timp pe care o simțim datorită muzicii.

După ce am tocit caseta asta, am devenit din ce în ce mai interesat de subiect, ascultam tot ce-mi pica în mână, derulam cu pixul casetele pentru că se lărgise cureaua de la casetofonul părinților și, în general, am devenit avid. Numai bine au apărut pe la noi RACLA, Paraziții și ce mai era pe vremea aia. Fiind expus la destul de mult hip-hop, inevitabil am observat și partea de scratching care mi-a plăcut foarte mult. A trecut ceva timp până mi-am dat seama cum se produceau sunetele și de atunci mi-am dorit foarte mult să mă joc și eu cu vinilurile/platanele. Am tot păstrat dorința asta cu mine până am terminat facultatea și am început să muncesc, deci am avut de unde să economisesc ceva bani și să-mi cumpăr tot ce-mi trebuie. Am insistat eu să-mi iau din prima ce e mai bun, fix pe ideea că nu voiam să-mi iau ceva mai ieftin și să nu-mi placă dup-aia, astfel să arunc banii degeaba, deci mi-am cumpărat 2 Technics-uri, un mixer Rane, doze Shure și Traktor. După ce aveam set-up-ul complet, am încercat să mă joc singur și nu-mi plăcea deloc ce auzeam. Am încercat și cu ceva tutoriale de pe youtube, dar n-avea cine să-mi spună unde greșesc sau unde ar trebui să insist și cam în momentele alea, datorită marelui Facebook, am aflat de curs. Deși sunt din Brașov, am făcut efortul necesar și am participat la 9 ședințe din 10, pentru că pe la mijlocul cursului am avut piciorul în ghips. Dacă nu era treaba cu piciorul, erau 10 din 10 sigur.

Cu ce cunoștințe te-ai urcat în barcă și cu ce ai coborât?

M-am urcat în barcă având cunoștinte „lăutărești”. Presupuneam cam ce înseamnă, cam despre ce e vorba, dar nu puteam să fiu exact în cunoștințe. După curs am încrederea că știu exact cam ce trebuie să exersez și cum trebuie să exersez. Dacă cineva își imagina că vine de 10 ori la un curs și face scratch-uri ca Undoo, își imagina greșit. Totul ține de exercițiu, dar dacă nu-ți arată nimeni ce și cum să exersezi, riști să exersezi prost o gramadă de timp și să n-ai nici un rezultat.

Undoo e un profesor bun?

Din punctul meu de vedere, un profesor bun e un profesor care are foarte multă răbdare și explică și de zece ori același lucru dacă e nevoie. Prin zece metode diferite până observă ca ai înțeles. Cam asta a facut Undoo la curs.

Dacă ar trebui să fii sechestrat pe o insulă pustie (desigur, cu alimentare la curent electric și o pereche de căști...) ce ai vrea să ai cu tine? 5 obiecte - stai acolo un trimestru.

Bineînțeles că primul lucru important ar fi muzica, deci ceva la care să pot asculta muzică. Da' nu un radio care să fie blocat pe un radio nasol sau ceva, doar ceva la care să pot asculta ce muzică vreau eu. Ăsta ar fi primul obiect. Celelalte 4 obiecte ar putea fi: 4 cărți bune și mari, să am ce citi un trimestru, 4 filme bune pe care să le studiez un trimestru, 4 femei bune, 4 (sute) de lăzi de bere ținute reci, etc.

În speranța că nu ai enumerat la întrebarea precedentă 5 albume dragi, te rog să o faci acum.

Chiar dacă hip-hop-u' e prima pasiune, cel mai bun album din lume mi se pare The Fat Of The Land de la Prodigy. Stabilind clar și răspicat locul 1, e greu pentru celelalte, pentru că îmi vin acum în cap albume, o să le trec aici, dar daca citesc peste 2 săptămâni o să mă oftic că n-am pus alte albume, de care nu mi-am adus aminte acum. Dar încerc:

2. CTC - Dificultăți Tehnice
3. Celph Titled - Nineteen Ninety Now
4. Jezebel Sextet - Lift It Up
5. KRS-One - Return Of The Boom Bap

Ce ai de gând să faci după curs? Te mai școlești pe undeva?

După curs am de gând să exersez cât de mult îmi permite timpul. Din punctul meu de vedere, am învățat cam tot ce era de învățat la curs, e treaba mea acum să exersez. Dacă după ce o să exersez cât să cred eu că e suficient, o să simt că mai am nevoie de îndrumări, o să caut la momentul respectiv.

Pe ce loc în topul pasiunilor tale stă turntablismul?

Muzica e pe primul loc în topul pasiunilor mele, deci turntablismul ar putea fi pe 1.5

De ce ai recomanda un curs de la Artskul mai departe? Mai ales cuiva care ar face naveta, ca tine?

Pentru că e foarte important să fie lângă tine un om care se pricepe. Nu cred că ideea asta ar avea nevoie de mai multe explicații. Dacă până acum ai încercat să înveți ceva (tâmplărit, olărit, programare) și ai încercat ambele variante - singur sau cu un om care se pricepe, explicațiile suplimentare sunt inutile. Dacă nu ai încercat să înveți ceva, încearcă!

***
Artskul este o școală de workshopuri de câte 2-3 luni, predate de artiști activi pe scena românească.
Vești bune: se reia cursul lui Undoo, stați cu ochii pe Artskul.

Pin It email