Afrika Bambaataa a inventat electro funk-ul în 1981 şi pune muzică în Control azi

Serghei Rugasky | 13 Sep 2018

Lance Taylor, nume de scenă Afrika Bambaataa, godfather of hip hop și inventator al electro funk-ului, vine la București în cadrul festivalului DokStation.

New York-ul anilor '70 era un oraș în declin. Central Park devenise notoriu pentru tâlhării și violuri, Times Square era plin de pești și prostituate, iar multiplele proiecte imobiliare rămase neterminate erau ocupate de persoane fără adăpost și dealeri de droguri. Situația a devenit și mai dramatică în 1975 când administrația orașului a ajuns aproape de faliment, sau când, doi ani mai târziu, New York-ul a fost lovit de o pană de curent care a durat aproape 25 de ore. Câteva cartiere au fost scena jafurilor și a incediilor, printre care Bronxul, teritoriu pentru o mulțime de găști de cartier, apărute în urma mișcărilor civice din Statele Unite din anii '60. Ele erau menite să apere porțiunile locuite preponderent de minorități, dar până la mijlocul anilor 70, sub presiunea sărăciei și a drogurilor, deveniseră mai degrabă găști infracționale. Una dintre aceste găști era Black Spades. Pentru că tinerii din Bronx nu aveau banii necesari pentru un concert rock la Madison Square Garden sau o seară disco la Studio 54, cei din Black Spades au început sa organizeze petreceri de cartier, unde muzica era asigurată prin mixarea albumelor soul sau funk din colecția părinților. Printre căpeteniile găștii se număra Lance Taylor, fiu de emigranți din Jamaica și Barbados.

După propriile relatări ale lui Taylor, în 1974, UNICEF a organizat un concurs de eseuri al cărui deadline l-a pierdut pentru că împărțea fluturași pentru o petrecere. Anul următor Taylor a reușit să se înscrie la concurs și l-a câștigat, primind ca premiu o călătorie de două săptămâni în Africa (Nigeria, Coasta de Fildeș și Guinea-Bissau). Această călătorie, alături de vizionarea filmului Zulu (1964), aveau să devină momente cheie pentru tânărul Taylor. Întors acasă, își schimbă numele în Afrika Bambaataa Aasim (Bhambatha a fost un șef de trib Zulu, care a condus o revoltă armată împotriva practicilor economice din Africa de Sud la începutul secolului 20). În scurt timp a început să organizeze ceea ce avea să devină Universal Zulu Nation, o asociere de DJ, MC, dansatori de brakedance și artiști de graffiti, grupare menită să promoveze hip-hop-ul și să aducă celor din ghetou pace, iubire, unitate și distracție. Inspirat de o altă legendă a hip-hop-ului, DJ Kool Herc, a început să organizeze propriile petreceri de cartier unde mixa.

Până în 1981 căpătase o reputație destul de solidă, așa că a fost invitat de un alt artist hip-hop, Fab Five Freddy, să pună muzică în cluburile de New Wave din Manhattan.1981 este și anul primei compoziții proprii. Împrumută melodia principală din Trans-Europe Express a celor de la Kraftwerk, pe care o mixează cu beaturile electonice din piesa Numbers (tot Kraftwerk) și porțiuni din piese funk, creând astfel un nou gen muzical - electro funk, cu o piesă care devine importantă și pentru muzica hip-hop și pentru cea electronică. Pe lângă albumele proprii, a lucrat la un album anti-apartheid, Sun City, alături de artiști că Joey Ramone, Run–D.M.C, Lou Reed, U2, a avut o colaborare cu James Brown pe piesa Unity, supranumită The Godfather of Soul meets the Godfather of Hip Hop, a înregistrat o piesă, Self Destruction, alături de alți artiști hip-hop, iar veniturile provenite din vânzarea single-ului, în valoare de 400.000$, le-a donat programelor comunitare pentru combaterea violenței. După un deceniu de muzică și implicare socială, în 1990, revista Life l-a inclus în lista Most Important Americans of the 20th Century. În 2012 și-a donat întrega arhivă, incluzând colecția de vinyluri, cărți, notițe, înregistrări audio și video către Universtitatea Cornell, unde a devenit și lector.

Afrika Bambaataa mixează în Club Control, alături de MC Whipper Whip, în cadrul festivalului DokStation.

Mai multe despre istoria hip-hop-ului puteți află din documentarul Hip-Hop Evolution, de pe Netflix.

Din programul DokStation mai recomand: 

Hansa Studios: By The Wall 1976-90,despre casa de discuri din Berlin unde au înregistrat printre alții Iggy Pop și David Bowie
- Cassette: A Documentary Mixtape, despre istoria si importanța formatului casetelor audio
- Blue Note Records: Beyond the Notes, despre casa de discuri unde au înregistrat legende ale jazzului american,Thelonious Monk,John Coltrane sau Miles Davis.
- Joy Division - filmul celebrului fotograf Anton Corbij despre formația britanică cu același nume
Pin It email